
Rusi forsiraju LNG: Za flotu iz senke nema oseke
Mreža od Dubaija do Kine omogućava prevoz sankcionisanog ruskog gasa iz postrojenja na Arktiku vredan stotine milijardi dolara

Tragovi krede na zidu oskudno nameštenog stana ukazuju da je to obično porodično domaćinstvo. Ali jedna sofa, ružičasta plastična stolica i dečji bicikl prikrivaju nešto drugo: vitalni element u ruskim naporima da se zaobiđu američke energetske sankcije. A nalazi se 145 kilometara jugoistočno od indijskog grada Mumbaja, piše „Blumberg“.
Od juna je taj stan registrovana adresa kompanije „Ocean Speedstar Solutions“. Ova firma registrovana u Mumbaju pruža ključnu podršku ruskoj floti tankera iz senke koji izvoze utečnjeni prirodni gas (TPG/LNG) iz vodećeg postrojenja iznad Arktičkog kruga. Povremeno su neki od brodova prikrivali svoju lokaciju dok igraju verziju žmurke visokog uloga sa američkim vlastima koje pokušavaju da sankcionišu Moskvu.
U stanu živi Nihil Ganeš Gorpade, fotoreporter bez prethodne veze sa energetskom industrijom. On kaže da ga je prijatelj ubedio da registruje svoje ime i kućnu adresu u ime kompanije i naveden je u zvaničnom indijskom registru kao jedini direktor „Ocean Speedstara“.
Pristajući na to, nesvesno se pridružio složenoj mreži koja se proteže od Dubaija do Indije i Kine, a koja se koristi za stvaranje flote gasnih tankera iz senke za prevoz goriva iz ruskog postrojenja „Arctic LNG 2“ vrednog 21 milijardu dolara.
Pročitajte još:
– Komplikuj, zbuni i odlaži – kaže o ruskoj startegiji Kjel Eikland, direktor „Eikland Energy AS“, koji radi u naftnoj i gasnoj industriji više od 30 godina.
– Rusi su efikasno gradili mrežu kontakata pojedinaca. I pronalaze pojedince kojima slučajno treba novac. Ali Rusija radi svo planiranje, raspored i eventualno prodaju - dodao je..
Ponos Rusije
Ruski predsednik Vladimir Putin otvorio je postrojenje „Arctic LNG 2“, koje je počelo sa radom u decembru, kao nacionalni prestižni projekat. To je prilika da se prikaže tehnologija zemlje, ali takođe nastoji da dokaže da zapadne sankcije - nametnute nakon ruske invazije na Ukrajinu 2022. godine - neće zaustaviti trgovinu zemlje.
„Blumbergova“ analiza podataka o kompanijama, satelitskih snimaka i informacija o praćenju brodova pokazuje do koje je mere Moskva spremna da ide kako bi osvojila tržišni udeo. Kratkoročno bi to moglo doneti neki ratni profit, ali krajnji cilj vlade je da utrostruči izvoz LNG-a do 2030. godine kao jedan od stubova bilo koje posleratne ekonomije - posebno nakon gubitka Evrope kao glavnog kupca gasa iz cevovoda.
Važnost LNG-a za ekonomiju Putin je naglasio u govoru prošle godine kada je počela isporuka prve proizvodne linije za arktičko postrojenje. Takvi projekti "pružaju sveobuhvatan efekat za celu ekonomiju, omogućavaju nam da osvojimo udeo koji nam je potreban na globalnom LNG tržištu i omogućavaju nam da razvijemo srodne industrije", rekao je.
Od invazije na Ukrajinu, ruska naftna industrija uspela je da izgradi takozvanu flotu u senci od stotina plovila za prevoz svoje ograničene nafte. Do sada je bruto vrednost njenog pomorskog izvoza sirove nafte iznosila oko 210 milijardi dolara u trenutku utovara, na osnovu podataka o praćenju plovila koje je prikupio „Blumberg“ i cena izvoza ruske sirove nafte koje je obezbedio „Argus Media“.
Vašington je odgovorio brzim uvođenjem sankcija, intenzivirajući komercijalnu borbu oko LNG-a između Rusije i SAD kao vodećeg svetskog dobavljača. „Arctic LNG 2“ je stavljen pod sankcije u novembru 2023. godine pre nego što je čak i počeo proizvodnju. Kupci, u strahu da ne prekrše američka ograničenja, upozoreni su da ne kupuju gas iz postrojenja, a isporuka specijalizovanih plovila koja mogu da plove ledenim vodama je obustavljena. Gas je praktično zarobljen na Arktiku.
Saterana u ćošak, Rusija preduzima sve očajnije i potencijalno opasne korake kako bi pokušala da održi protok goriva, čak nudeći i velike popuste da bi ubedila nevoljne kupce, prema ljudima upoznatim sa situacijom.
Profimedia
„Blumberg2 je razgovarao sa više od dvadeset trgovaca LNG-om, zvaničnika kompanija i brokerima brodova za ovu priču. Svi su tražili da ne budu identifikovani opisujući privatne razgovore.
– Putin prepoznaje da je LNG tržište najvažnija roba u narednih 10 do 15 godina i on želi da Rusija igra ulogu na tom tržištu – kaže Maksimilian Hes, autor knjige "Ekonomski rat: Ukrajina i globalni sukob između Rusije i Zapada".
Moskva ima velike nade za „Arctic LNG 2“, najveće rusko gasno postrojenje, koje bi na kraju moglo da proizvede i do 20 miliona tona goriva godišnje. Izgradnja velikih razmera počela je 2019. godine sa ciljem da se osvoji veći tržišni udeo u Aziji, gde se očekuje rast potražnje za 40% do 2030. godine.
Rusija ima ambiciju da kontroliše 20% globalnog tržišta do kraja decenije, u poređenju sa samo 8% prošle godine. To je stavlja u direktnu konkurenciju sa američkim dobavljačima koji očekuju da će udvostručiti svoj ukupni izvoz LNG-a ove decenije. I jedni i drugi vide Kinu, najvećeg svetskog kupca, kao ključnog klijenta.
Nakon što su se zapadni inženjeri povukli nakon invazije na Ukrajinu, „Novatek PJSC“ - privatna kompanija koja poseduje 60% udela u poduhvatu koji upravlja projektom „Arctic LNG 2“ - morao je da završi izgradnju krećući se kroz trgovinska ograničenja. Konzerviranje nije bila opcija.
– Odustajanje od „Arctic LNG 2“ ne bi značio jednostavno zatvaranje ili odlaganje jednog projekta, jer to je simbol preporoda Rusije – kaže Malte Hampert, osnivač Arktičkog instituta, vašingtonskog tink-tanka.
Postojeći LNG objekti u zemlji - uključujući „Jamal“ i „Sahalin-II“ - nisu pod sankcijama i nastavljaju normalno da rade isporučujući ruski gas Aziji i Evropi, što je pomoglo da se izbegne globalna nestašica gasa.
Ruski vladini zvaničnici sada traže tržišta za LNG iz „Arctic 2“, preko mreže kompanija zaduženih za stvaranje flote plovila i voljnih kupaca da počnu izvoz iz zaključanog postrojenja, prema ljudima upoznatim sa strategijom.
Putinov portparol nije odgovorio na zahtev za komentar o tome da li je vlada uključena u stvaranje flote LNG-a iz senke.
Rukovodioci „Novateka“ bili su u Mumbaju u februaru na sastancima sa brodarskim kompanijama, kažu ti ljudi. Kompanija je takođe otvorila kancelariju u Kini da pronađe nove kupce.
„Novatek“ i njegov izvršni direktor Leonid Mikelson već oko decenije se nose sa američkim sankcijama nakon što je kompanija pogođena ograničenjima 2014. godine kao odgovor na rusko pripajanje Krima.
Sam „Novatek“ nije optužen od strane Vašingtona za kršenje sankcija, ali je njegova kineska podružnica, „Novatek China Holdings“, sankcionisana od strane SAD u avgustu zbog marketinga gasa iz projekta „Arctic LNG 2“.
– Odnos između Mikelsona i Putina je blizak. Redovno se sastaju, kao što pokazuju i zvanični video snimci i transkripti – kaže Eikland.
Ni rukovodstvo „Arctic LNG 2“ ni „Novatek“ nisu odgovorili na Blumbergove zahteve za komentar. U saopštenju za javnost izdatom 10. septembra, „Novatek“ je negirao da je kompanija uključena u stvaranje ili upravljanje flotom u senci, opisujući takve sugestije kao "netačne".
Lažiranje, obmanjivanje i prazne kancelarije
Napori da se izgradi flota iz senke počeli su ozbiljno u martu 2024. godine. „Nur Global Shipping“ sa sedištem u Dubaiju kupio je nekoliko starijih gasnih tankera koji bi inače bili poslati u staro gvožđe. „Nur“ je privukao pažnju LNG trgovaca plaćajući više od 50 miliona dolara po plovilu, što je neuobičajeno visoka premija za tako stare brodove koji ne ispunjavaju najnovije ekološke standarde, kažu trgovci i brodski brokeri, koji su tražili da ostanu anonimni jer nisu ovlašćeni da govore za medije.
Adresa koju koristi „Nur“ je hotel Mejdan koji se nalazi u zoni slobodne trgovine u Dubaiju, koju su ranije kritikovali američki i neki lokalni zvaničnici zbog nedostatka transparentnosti. „Nur“ nije odgovorio na zahtev za komentar, a nije bilo predstavnika na njegovoj adresi - zajedničkom radnom prostoru u hotelu - kada je „Blumberg“ posetio.
„Nur-ov“ vebsajt je registrovan na „South Oil Trading“, kompaniju sa sedištem u UAE čija je poslovna licenca istekla 2022. godine. „South Oil-ov“ vebsajt je registrovan na drugu firmu, „Caran Energy“, koja takođe ima sedište u Dubaiju. Nijedna kompanija nije odgovorila na zahteve za komentar. „Caran Energy“ je uklonio svoj vebsajt nakon što ga je „Blumberg“ kontaktirao. IP adresa „Caran-a“ povezuje se sa nekoliko ruskih mrežnih adresa, što je neobično za kompanije koje posluju iz UAE, prema Davidu Tanenbaumu, direktoru „Blackstone Compliance Services“, koji pomaže kompanijama u navigaciji kroz sankcije i pratio je aktivnosti flote iz senke.
„Nur“ je sastavio kolekciju od pet plovila, od kojih su dva došla od „JOVO Group“, kineskog uvoznika LNG-a, prema brokerima brodova, trgovcima i informacijama iz baze podataka o brodovima. Kupovine su izvršene preko pet kompanija.
Tobi Dunipejs, partner i globalni šef LNG-a u brokerskoj kući „SSY“, kaže da „Nur“ "nije postojao na mom radaru do ove godine."
– Rizik od prodaje vašeg broda i njegovog povezivanja sa ruskom tamnom flotom je jedna stvar. Ali ako je to nadoknađeno značajnim povećanjem cene, onda je to drugi faktor zbog kojeg ljudi razmatraju da to učine – kaže Dunipejs.
Najmanje dva vlasnika LNG brodova i nekoliko brokerskih kuća odbili su da posluju sa „Nur-om“, jer nije prošao njihov proces provere poznavanja kompanije, prema trgovcima i brokerima sa sedištem u Dubaiju. Ipak, „Nur“ je uspeo da pronađe voljne partnere i poslovi su olakšani od strane manjih neimenovanih brokerskih kuća sa sedištem u UAE i Indiji, kažu trgovci i brokeri iz Dubaija.
Zima i sankcije
„Arctic LNG 2“ je izvezao samo pet pošiljki od početka avgusta i još nije isporučio gorivo kupcu. Dve pošiljke se nalaze u sankcionisanom plutajućem skladištu blizu Murmanska. Ostale tri su u tranzitu.
Nisu samo američke sankcije te koje prete trgovini, vreme takođe ističe. Brodovi iz mračne flote su opremljeni za plovidbu arktičkim vodama samo do kraja oktobra, kada će debeli led onemogućiti plovidbu. I pored napora da se kupe ledolomci i izgrade sopstveni, nije jasno da li će Rusija imati te brodove na vreme da nastavi putovanja mračne flote.
Poslednje dve pošiljke su otišle u septembru. Obe su na putu ka Aziji preko Severnog morskog puta kroz Arktik, prema podacima o praćenju brodova. Tradicionalni LNG brodovi izbegavaju ovu rutu iz straha od sudara sa ledenim bregovima.
– Korišćenje tako starog, neadekvatnog broda kroz Severni morski put sugeriše da „Arctic LNG 2“ ostaje bez opcija – kaže Tom Marzec-Manser, šef gasne analitike u energetskoj konsultantskoj firmi „ICIS“.
Rusija, međutim, nastavlja dalje. „Arctic LNG 2“ nastavlja da gradi drugu fazu svog postrojenja, iako sankcije prete da poremete treću i poslednju fazu. Izvršni direktori „Novateka“ putuju širom sveta kako bi pronašli krajnje korisnike za svoj sankcionisani LNG i sklopili su više poslova u Kini i sa drugim azijskim kupcima, prema trgovcima i zvaničnicima kompanije koji su želeli da ostanu anonimni kako bi razgovarali o privatnim detaljima.
Iako nude gorivo po ceni koja je 40% niža od spot cena, potencijalni kupci — većina kojih takođe kupuje LNG iz SAD — nerado rizikuju odmazdu iz Vašingtona.
Putin ostaje odlučan. „Razvijaćemo posao sa tečnim gasom“, rekao je na Istočnom ekonomskom forumu u septembru. „Pokušavaju da nam stvore probleme, a gospodin Mikelson to najbolje zna“, rekao je, misleći na „Novatek“.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari