
Godina počela padom prodaje, ali nema razloga za brigu
Prodavci automobila u EU, kao i u Srbiji, zabeležili su prilično manju prodaju u januaru nego što je bila u decembru, ali, kažu, realno stanje će se bar kod nas znati tek nakon Sajma automobila
Januar nije baš slavno počeo u Evropskoj uniji, ni generalno u ekonomiji, ni u njenoj vodećoj grani – automobilskoj industriji. Prodaja je registrovala 831.201 nov putnički automobil u prvom mesecu nove godine, što je za 2,6% manje u odnosu na isti mesec prošle godine, a najmanje za poslednja četiri meseca, objavilo je danas Udruženje evropskih proizvođača automobila (ACEA).
Rezulat je znatno nepovoljniji u odnosu na decembar, kada je zabeležen međugodišnji rast registracija novih automobila za 5,1%.
Slični su podaci i za Srbiju, gde je prodato 1.520 automobila, ili za 2,3% manje nego lani u isto vreme.
– Za januar, podaci mogu da budu i ovakvi i onakvi, treba sve uzeti s rezervom, jer to je mesec u kome se kod nas ne radi gotovo polovinu dana. Prave podatke o realnom stanju na tržištu znaćemo u martu ili aprila, odnosno posle Sajma automobila u Beogradu. Ono što znamo je da je prošla godina bila sa rastom od 11%, i slično očekujemo i u ovoj godini, ako ne bude nekih dramatičnih domaćih ili svetskih događaja – kaže za 24sedam Milan Belin, generalni direktor "Keosa", kompanije koja u Srbiji zastupa "Reno" i "Dačiju".
Francuzi u minusu, Španci u plusu, a Srbi...
Na glavnim evropskim tržištima značajan međugodišnji pad prodaje beleže Francuzi od 6,2% i Italijani - 5,8%, nešto manji Nemci - 2,8%, dok stvar na tržištu Unije spasavaju Španci, kod kojih je prodaja u plusu – za 5,3%.
Po markama, najbolje je prošao "Folksvagen", sa rastom od 16,6% (112.844 automobila), a daleko iza slede "Tojota", koja ima pad od 7,6% (72.804), BMW sa minus 1,8 (59.465), "Škoda" sa 3,4% (59.465)… U međugodišnjem plusu su od vodećih samo još "Reno" sa 18,1% (48.443) i "Mercedes-Benc" sa 3% (42.472).
U Srbiji je ta lista značajno drugačija, i iako smatramo da „volimo Nemce“, "Folksvagen" je zabeležio u januaru međugodišnji pad prodaje od 23% (na 67 vozila), a "Škoda" još više – gotovo 33% (293), pokazuju podaci agencije "Kjub" (Cube) o novoregistrovanim vozilima.
Zbog toga je na drugom mestu liste najprodavanijih marki u Srbiji u januaru 2025. godine, za mnoge neočekivano, "Hjundai" sa 141 prodatim automobilom i rastom od čak 66%.
Dobro su prošli i „Francuzi“, sa 112 vozila "Renoa" (+12%) i 101 vozilom "Dačije" (+13,5%). U Evropi, drugoplasirana po prodaji "Tojota", u Srbiji zaključuje listu top-5 sa 109 prodatih automobila, ali i velikim padom od 32%.
– Na domaćem tržištu primetne su i neke promene koje su obeležile kraj prošle godine. Povećan je udeo kupovine fizičkih lica na našem tržištu, gde u prodaji dominiraju kompanijske i lizing flote. S druge strane, pad je vidljiv kod programa komercijalnih vozila, pogotovo onih većih. To govori da privredi, odnosno industriji, ne ide sjajno – zapaža Belin.
Hibridi nezaustavljivi, "Tesla" u problemu
U januaru su u EU među novoregistrovanim automobilima najveći udeo držala hibridna električna vozila (HEV) sa 34,9% celog tržišta. Slede vozila na benzin sa 29,4%, električna vozila na baterije (BEV) imaju 15%, a dizelaši drže samo 10% tržišta novih automobila.
To je nastavak trenda rasta hibrida koji u Evropi, za razliku od Srbije, kao ekološki prihvatljivija vozila, i dalje imaju institucionalnu podršku i subvencije. U Srbiji, subvencije se u poslednje dve godine isplaćuju samo za potpuno električna vozila (BEV), koja na domaćem tržištu čine simboličnih 1% prodaje.
Što se tih baterijskih vozila tiče, broj novoregistrovanih BEV u januaru je u EU porastao za 34% međugodišnje - na 124.341 automobil. Prodaju su povukla tržišta Nemačke - 53,5%, Belgije - 37,2% i Holandije - 28,3%.
24sedam/Katarina Mihajlović
Zanimljivo je da „pionir“ u ovoj oblasti, američka fabrika "Tesla", ima sve slabiju prođu u Evropi. U januaru je ona pala za čak 45% u poređenju sa istim mesecom prošle godine, iako je samo tržište znatno poraslo.
Salon automobila 2025. će biti poseban
Srpski dileri automobila imaju velika očekivanja od Salona automobila, koji se kao međunarodni održava u Beogradu od 20. do 26. marta.
– Svaki sajam je prodajni, i očekujemo dobre rezultate, a ove će godine biti obeležen i velikim nastupom kineskih brendova, mnogo više nego što je bio slučaj do sada, znači, još veća konkurencija. Ali, bože moj, to je život i to je normalno, tako treba da bude – kaže Milan Belin.
Ilon Mask je prodao svega 9.945 vozila i to u EU, Velikoj Britaniji, Islandu, Lihtenštajnu, Norveškoj i Švajcarskoj zajedno. Godinu dan ranije, to je bilo 18.161 vozilo.
Za ovaj pad nisu krivi evropski proizvođači koji se grčevito bore da osvoje proizvodnju elektromobila već, naravno, Kinezi.
"SAIC Motor" (MG) povećao je prodaju svojih električnih (ali i benzinskih i hibridnih automobila) za 37% - na gotovo 17.000 vozila. I drugi gigant iz Kine, BYD, hara tržištem i premašio je prodaju "Tesle" u Velikoj Britaniji, prvi put u januaru. A sa otvaranjem fabrike u Segedinu, što se očekuje u narednih godinu-dve, BYD će postati i domaći, evropski proizvođač, a to znači još niže cene bez ekstracarina.
Kad smo kod cena, one su se i u Evropi i u Srbiji rasle od 10% do 15% u 2024 . godini, i to je raztlog za sporiji rast prodaje od željenog.
– Troškovi proizvodnje i dalje rastu, ne tako ozbiljno kao 2023. godine, ali svakako utiču na cene. Veliki uticaj, uz skuplju proizvodnju zbog delova, plata i nove regulative, imaju troškovi transporta. Ne može se reći koliko će se cena menjati u ovoj godini, ali svi ti pritisci ostaju i u 2025. – zaključuje Milan Belin iz "Keosa".
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari