
Marža i 47 odsto: Evo koliko su zaradili marketi u Srbiji
Za razliku od prethodnih, prošla godina za trgovački sektor u Srbiji nije bila tako profitabilna a bilo je i „minusa“

Od deset najvećih trgovinskih lanaca u maloprodaji robe široke potrošnje u Srbiji, prema zasad dostupnim izveštajima tri su godinu završile sa neto gubitkom a samo jedan je povećao profit u odnosu na 2023.. Slika bi mogla da se još pogorša jer finansijski izveštaji diskontera Lidla i Amana još nisu objavljeni.
I oni koji su ostvarili profit, zarade su im manje nego u 2023. godini, osim kod Vera, gde su nastavili uspešno poslovanje iz prethodne godine.
Na prvom mestu po profitu je, očekivano, Delez. Ova holandska trgovinska kuća je u Srbiji napravila 172 milijarde dinara prihoda (1,47 milijardi evra), što je oko 8% više nego godinu ranije a profit je pao na 7,4 milijarde (63 miliona evra).
Milijarde u džepu
Delez je ostvario manji profit na finansijski većem prometu iako je zadržao gotovo 45% trgovinske marže, odnosno razlike između cena nabavke robe i prodajne cene.
Pročitajte još:
Drugi po profitu je Univereksport, ali je njegov je pao na 684 miliona dinara (5,8 miliona evra, pad od 18%) i to ostvaren na povećanim prihodu od 42 milijarde dinara (358 miliona evra). Ovaj trgovac smanjio je ostvarenu trgovačku maržu na 36% (37,4%).
Treći na listi po profitu je Veropulos (Vero), koji je i jedini trgovinski lanac koji je lane povećao dobit. Ovaj grčki lanac je napravio profitom od 642 miliona dinara (5,5 miliona evra), za šezdesetak miliona više nego 2023. Svojim kupcima robu prodaju 31% skuplje nego što je nabavljaju.
Svi u plusu
U plusu po profitu su i DIS i Domaća trgovina. DIS je, doduše prepolovio dobitak iz prethodne godine i on je bio 216 miliona dinara (1,8 miliona dinara) na 29 milijardi dinara (247 miliona evra) prometa.
Kod domaće kompanije DIS je marža nešto manja od 17%, što je gotovo tri puta manje nego kod Domaće trgovine – gde je 47% (vlasnik je crnogorski EXPO COMMERCE).
Domaća trgovina je napravila manji profit nego 2023. od 101 miliona dinara (858 hiljada evra), iz prihoda od gotovo 9,4 milijardi dinara (80 miliona evra).
U minusu i Merkator S
Minuse u profitu su zabeležili, i to na većem prihodu, Merkator S, Gomex i Metro Keš end keri.
Slovenačko-hrvatski Merkator S (Fortenova Grupa kojoj je sada formalni vlasnik švajcarski Open Pass), je zbog većih rashoda od prihoda godinu završio sa minusom od 378 miliona dinara (3,2 miliona evra), nakon godine u kojoj je profitirao 13,7 miliona evra. Gubitak je ostvaren na većem prometu, tj. prihodima od 108 milijardi dinara (920 miliona evra), a na nepromenjenoj trgovačkoj marži od 37%.
Mali gubitak zabeležio je i Metro keš i keri, gde su rashodi premašili prihode za nešto manje od tri miliona dinara (23 hiljade evra), nakon profita iz 2023. od 21 milion dinara (180.000 evra). Minus je zabeležen iako us prihodi porasli na 39 milijarde dinara (336 miliona evra), tj. 9% a razlog tome mogu biti i marže koje su mnogo manje neko kod konkurencije - svega 16%.
I Gomeks (većinski vlasnik turski investicioni fond CEECAT Capital) je završio prošlu godinu "u buli" sa gubitkom od 693 miliona dinara (6 miliona evra), na prihodu većem od 23 milijarde dinara (oko 200 milijarde evra), iako ima maržu od 40%.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari