aktuelno

Gen Z stiže na tržište nekretnina: Šta traže i koliko su drugačiji kupci

27.09.2024

19:05

0

Autor: Georgi Mitev Šantek

Dosad uglavnom smatrana tek kao „neki novi klinci“, Generacija Z je već stasala za tržište nekretnina i sa sobom nosi drugačiji pogled na stanovanje

Gen Z stiže na tržište nekretnina: Šta traže i koliko su drugačiji kupci
Copyright Profimedia

Generacija Z (popularno skraćeno Gen Z) postaje sve značajniji faktor na tržištu nekretnina, i već sada, prema podacima Republičkog geodetskog zavoda, učestvuju u više od 15% svih transakcija na tržištu stanova. Kao generacija koja je odrasla uz internet i mobilne tehnologije, sa sobom donosi i nove prohteve i drugačiji pogled na svet – od posla do stanovanja, kažu stručnjaci sa tržišta nekretnina.

– To je generacija koja dolazi i u narednih pet do deset godina će biti dominantna na tržištu. I svi koji su na tržištu, i prodavci i posrednici treba da se na pripreme i prilagode – kaže za 24sedam.rs Dragan Rabatić, izvršni direktor novosadske agencije „Solis nekretnine“.

Da Gen Z ubrzano pristiže ističe i Aleksandra Mihajlović, iz specijalizovanog portala za oglašavanje nekretnina 4zida.rs.

- Tih 15,2% kupaca stanova mlađih od 30 godina u 2023. možda ne deluje mnogo na prvi pogled, ali samo godini dana pre toga ih je bilo 13,6% a 2019. godine, skromnih 7,9% – kaže za naš portal Mihajlović.

Iako i dalje često suočeni sa finansijskim limitima svog učešća, s obzirom na ekonomske prilike u zemlji, to da mnogi od njih tek ulaze i na tržište rada i da dobar deo tih kupovina zavisi od novčanog „učešća“ roditelja, ovaj generacijski nastup je značajan.

I to ne samo zbog toga što dolazi „mlađa generacija kupaca“, već što je to po mnogim sociološkim studijama značajnije drugačija generacija. Odrastajući uz tehnologiju, digitalizaciju i društvene mreže, njihovi prioriteti i očekivanja se razlikuju od prethodnika a kamoli od njihovih roditelja.

– Prva specifičnost koja mi pada na pamet u vezi Generacije Z je što su to kupci koji kupuju novije stanove, eventualno one koji su skoro renovirani. Žele da nađu ono što im se sviđa ali ne žele da se naknadno mnogo bave svojom nekretninom – kaže Rabatić.

Ovaj iskusni stručnjak za promet nekretnina kaže da su po svom profilu možda i „lakši“ kao klijenti jer brže odlučuju za kupovinu kada nađu što traže.

– Čak ni cena im nije najbitnija, naravno ako mogu da je plate, već je važnije da je to što kupe „to“ što su zamislili. I po pitanju lokacija se razlikuju, jer ne traže one koje su dosad bile popularne, niti insistiraju na centru grada, već imaju neke nove, svoje mikrolokacije – objašnjava Rabatić.

Do komfora i preko društvenih mreža

Kao generacija koja je stasala uz digitalno i tehnološki napredno, Gen Z želi savremeni komfor ali i ekonomičnost.

– Možda ovde kod nas još ne insistiraju na ekologiji, novim materijalima, jer jednostavno toga ima premalo u ponudi, ali znaju da stanovanje mora da bude ekonomski održivo, pa gledaju gde ima dobra izolacija, klimatizacija, toplotne pumpe… Brzi internet se, naravno podrazumeva a „pametna kuća“ je poželjna – napominje naš sagovornik.

Aleksandra Mihajlović dodaje još neke specifičnosti Gen Z kao kupaca, od kojih je ona veća sam način na koji pristupaju kupovini.

Gen Z stiže na tržište nekretnina: Šta traže i koliko su drugačiji kupci Wikipedia By Cmglee
Smena generacija: Od Bumera do Zumera i šire

 

– Na njihov pristup kupovini i, generalno, pretrazi nekretnina utiče ta činjenica da su odrasli uz tehnologiju. Oslanjaju se na onlajn alate i platforme za istraživanje tržišta, upoređivanje cena ali i na društvene mreže, i zbog toga prodavci moraju da sa svojom ponudom budu i tamo. A društvene mreže će već izbacivati ponude prilagođene potrebama, navikama ili željama kupca – naglašava Mihajlović.

Iz 4zida.rs navode primer Matije M. Iz Beograda, koji se za samostalni život odlučio u svojo 19. a kome je, na primer, od veličine stana važnije bilo kako je opremljena kuhinja jer voli da kuva.
Matija se o ponudi stanova nije, ili nije samo, informisao na klasičnim „kanalima“, oglasima ili agencijama za nekretnine već na društvenim mrežama.

Kaže da su mu konstantno na Tiktoku i Instagramu izlazile ponude u kojima je bilo i onoga što mu je još važno - dodatni sadržaji poput teretane, kafića, parkova u blizini stana, ili posebno bitno - da mu najbliža prodavnica bude u krugu od 300 metara.

BONUS VIDEO

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike