
„Pobuna“ proizvođača: Do e-mobilnosti i zdravije sredine se ne može (samo) uredbama
Šta je Asocijacija evropskih fabrika autobimila zahtevala od resornog komesara EU Stefana Sejournea

Predstavnici Evropske asocijacije proizvođača motornih vozila (ACEA) razgovarali su s komesarom Evropske unije zaduženim za industriju Stefanom Sejourneom o tome šta je potrebno da se ojača ceo lanac vrednosti u automobilskoj industriji, od baterija i kritičnih sirovina do pristupačne, obnovljive energije za industriju i potrošače.
"Holistički pristup je potreban za vođenje proizvodnje sa nultom emisijom, sama regulacija nas ne može dovesti do toga", ključni je stav i zaključak predstavnika ACEA., koji prenosi Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova (SAUV).
U metodološkom pristupu da je željeni rezultat, tj. celina nešto više od prostog zbira njenih delova, ACEA traži angažovanje svih subjekata u neposrednoj proizvodnji, ali i da u političkim strukturama čije odluke kreiraju tržišne uslove, dođe do napretka, boljitka za sve ljude.
Toga su svesni i u Evropskoj komisiji, za koju je nekadašnji šef Evropske centralne banke i premijer Italije bankar Mario Dragi napravio izveštaj o kompetitivnosti u kome stoji da je automobilski sektor ključni primer „nedostatka planiranja u EU, primene klimatske politike bez industrijske politike“.
Pročitajte još:
Evropski automobilski sektor se trenutno suočava sa izazovima žestoke globalne konkurencije. Nemilosrdnom borbom za kritične resurse, finansiranje, investicije i kupce, uz sve veću cenu poslovanja. Radikalno se menja geopolitički pejzaž i tržište električnih vozila (Ono je za evropske proizvođače još daleko od željenog) koje donosi i nove izazove.
"Da bismo osigurali konkurentnost našeg sektora, potrebna nam je žustra zajednička akcija kako bismo Dragijev izveštaj pretvorili u delo kroz prave odluke i reforme", jednoglasni su u Asocijaciji proizvođača automobila.
Problem je uočen, znaju se i rešenja
Prelazak na nulte emisije znači mnogo više od jednostavnog prelaska sa jedne tehnologije vozila na drugu; potreban nam je širi ekosistemski pristup koji podstiče nova partnerstva u lancu vrednosti, smatra Sigrid de Vris, generalna direktorka ACEA.
– Automobilski sektor je evropska priča o uspehu, ali dosadašnje regulisanje specifičnih koraka lanca vrednosti neće omogućiti našem sektoru da predvodi ovu tranziciju i zadrži svoj status centra za proizvodnju automobila. Možemo u potpunosti da oslobodimo našu konkurentsku prednost samo podsticanjem i renoviranjem našeg pristupa regulisanju uslova proizvodnje i tržišta. Evropa bi trebalo da bude proizvodno središte za vozila sa nultom emisijom, ali nam je potrebna promena načina razmišljanja i dramatična revizija načina na koji podstičemo i regulišemo našu industriju da bi se to dogodilo brzo – kaže De Vris.
Čelnici ACEA i CLEPA (Evropskog udruženja dobavljača automobila), ohrabreni izveštajem Dragija sada konkretnije iznose svoje stavove.
– Bez ciljane podrške, revolucionarne ideje nikada neće stići na put. Budućnost mobilnosti u EU zavisi od naše snage i sposobnosti da kroz inovacije obezbedimo brže usvajanje industrijalizacije novih tehnologija – kaže Benjamin Krieger, generalni sekretar CLEPA.
U CLEPA kažu da propisi moraju da obuhvate tehnološku raznolikost kako bi inženjerima dali slobodu za inovacije. Usmereni okvir finansiranja, sa bliskom usaglašenošću između pretkonkurentne podrške i instrumenata kao što su važni projekti od zajedničkog evropskog interesa, može pomoći u smanjenju ulaganja. Potrebna nam je snažna podrška za otkrića u ranoj fazi i okvir koji jača međusobnu interakciju između tehnologija — kao što je trenutno prikazano u listi tehnologija Net-Zero Industry Act (NZIA) — da bismo ubrzali uvođenje širokog spektra rešenja za održivu mobilnost.
Zakon EU o nultoj emisiji u industriji (NZIA) stupio je na snagu 29. juna 2024. Njegova primena dolazi u kritičnom trenutku jer su ulozi i izazovi sa kojima se suočava evropski sektor "net-nula" tehnologije i dalje veoma složeni. Sada je uočeno i da brojne zemlje takozvanog "Trećeg sveta" intenziviraju napore da prošire svoje kapacitete za proizvodnju čiste energije, povećavajući konkurentski pritisak na EU. Uz NZIA kao zakonski okvir EU ima za cilj da ojača svoju industrijsku bazu, ojača ekonomsku sigurnost i ubrza tranziciju čiste energije.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari