
Šta je bolje za mali biznis: paušal, knjige ili DOO?
Koji je najbolji oblik formalnog organizovanja svog malog biznisa i kada je vreme da se pređe u drugo

Vlasnici malog biznisa koji lagano raste i nadilazi formalni okvir kojim je registrovan u APR-u, vremenon dođu do pitanja ostati paušalac, preći na vođenje knjiga ili osnovati doo? Pomoć za rešenje ove dileme mora dati stručnjak a mišljenje jednog od istaknutig daje eKapija.
Svaki model poslovanja zakonski definisan, a pravi izazov je pronaći onaj koji se najviše isplati u konkretnom slučaju. Poreski stručnjak Đerđ Pap objašnjava ključne momente kada se preduzetnici nalaze na raskrsnici i nudi smernice za donošenje pametne odluke.
- Kada u toku kalendarske godine prihod pređe 6 miliona dinara, preduzetnik više ne može ostati paušalac u sledećoj godini, ili čak u drugoj polovini te iste godine ako je prag probijen u prvoj polovini. Tada mora da bira da li će preći na vođenje knjiga kao preduzetnik ili osnovati društvo sa ograničenom odgovornošću – navodi Pap.
Međutim, važno je znati da ova tranzicija ne dolazi bez ograničenja. Naime, preduzetnik koji vodi knjige ima dva načina da se oporezuje. Jedan je putem lične zarade, koji je povoljniji, a drugi je klasični sistem oporezivanja gde se porez i doprinosi plaćaju u visini od 44% na dobit, što je, navodi naš sagovornik, ogromno opterećenje.
- Preduzetnik koji sa paušala prelazi na vođenje knjiga, u prvoj godini nema mogućnost da koristi povoljniji način oporezivanja putem lične zarade. Automatski podleže klasičnom modelu gde se porez i doprinosi plaćaju u visini i do 44% na dobit - objašnjava Pap.
Tek od druge godine može da bira povoljniju opciju.
„Zamka“ uspešne godine
Postoji i drugi prag koji mnogi previde, savetuje Pap, a to je prag od 8 miliona dinara u okviru PDV prometa u poslednjih 12 meseci. Ako se i taj limit premaši, obaveza ulaska u PDV sistem postaje trenutna.

– Greška koja može imati ozbiljne materijalne posledice, a koju sam često viđao jeste da preduzetnici ne vode računa o još jednoj situaciji kada preduzetnik paušalac mora preći "na knjige". Radi se o situaciji kada je paušalac u poslednjih 12 meseci ostvario više od 8 miliona PDV prometa. Kada neko pređe u poslednjih 12 meseci taj prag od 8 miliona, on je dužan sutradan da postane PDV obveznik i da se prijavi u PDV sistem, što automatski znači da mora voditi i knjige. Tu nema odabira da li će preći u doo ili u preduzetnika, nego odmah od sutra mora početi da vodi knjige - upozorava Pap.
Preduzetnik vs. DOO
Kada razmatrate da li ostati preduzetnik ili preći na formu društva sa ograničenom odgovornošću (DOO), važno je razumeti ključne razlike između ova dva modela – kako u pogledu poreza, tako i u svakodnevnom poslovanju.
- DOO i preduzetništvo imaju dodirnih tačaka, naročito u situacijama kada je vlasnik firme istovremeno i njen direktor. U oba slučaja moguće je isplaćivati sebi zaradu, uz obavezu plaćanja doprinosa, koji su približno na istom nivou. Ipak, značajna razlika nastaje kada se govori o oporezivanju dobiti – DOO plaća porez na dobit u iznosu od 15%, dok preduzetnik plaća 10% - navodi Pap.
Takođe, značajna je i razlika u načinu raspolaganja novcem.
- Dok preduzetnik može da podigne sredstva sa poslovnog računa kad god poželi, bez dodatne dokumentacije (uz eventualnu obavezu plaćanja poreza od 10% na ličnu potrošnju), kod DOO su stvari znatno formalnije. Svako podizanje gotovine mora biti dokumentovano – kroz račun, obračun dnevnica ili sličan pravni osnov - kaže on.
Jedna od najvažnijih razlika, napominje naš sagovornik, koja nema veze sa porezima, tiče se odgovornosti. Kod DOO, obaveze su ograničene na imovinu firme, dok preduzetnik za poslovne obaveze odgovara i svojom ličnom imovinom. U praksi, to znači da u slučaju sudskog spora ili štete, preduzetnik može snositi posledice i na ličnom planu, dok se kod DOO naplata vrši isključivo iz imovine pravnog lica.
- DOO odgovara imovinom DOO-a kao pravnog lica, a preduzetnik odgovara i preduzetničkom, ali i svojom ličnom imovinom. Ukoliko preduzetnik načini štetu klijentu, klijent tuži, a sud dostudi da se šteta mora nadoknaditi, onda naplata te štete kada ste preduzetnik može da ide i iz lične imovine, a kada ste doo, samo iz imovine pravnog lica - zaključuje sagovornik eKapije.
BONUS VIDEO
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari