
Ako čujete zviždanje, vidite dim ili auto ne vuče: Ovo su najopasniji simptomi kvara turbine
Vozači često ignorišu znakove koji ukazuju na problem

Turbokompresori su ključni deo savremenih motora - omogućavaju veću snagu, manju potrošnju i bolju efikasnost rada vozila.
Međutim, zbog svoje kompleksnosti i preciznog načina rada, svaki kvar na turbini može izazvati ozbiljne probleme, pa čak i oštećenja motora. Iako su ovi uređaji napravljeni da izdrže velike napore, čak 95% kvarova nastaje zbog spoljašnjih faktora, a ne usled fabričke greške.
Savremeni automobil teško može bez turbine, ali vozači često ignorišu simptome koji ukazuju na kvar. Rano prepoznavanje znakova poput gubitka snage, neobične buke ili dima iz auspuha može uštedeti vreme, novac i sprečiti veće kvarove.
Gubitak snage - prvi alarm za uzbunu
Jedan od najupečatljivijih simptoma problema sa turbinom jeste nagli pad performansi vozila. Ako primetite da vaš automobil ne ubrzava kao ranije, da mu treba više vremena da dostigne željenu brzinu ili jednostavno „ne vuče“ kako bi trebalo, vrlo je verovatno da nešto nije u redu sa sistemom za turbopunjenje.
Mogući uzroci ovog problema uključuju zapušen ili oštećen interkuler, neispravan dovod vazduha, zaglavljene ventile rasterećenja turbine, pa čak i loše stanje motora. Ignorisanje ovog simptoma vodi ka još većim oštećenjima i skupim popravkama.
Profimedia
Turbo rupa - kašnjenje koje ne sme da se zanemari
Turbo rupa, poznata i kao „turbo lag“, je pojava u kojoj turbina kasni sa reakcijom. Vozači to prepoznaju kao trenutak kada pritisnu papučicu gasa, ali ubrzanje izostane ili stigne sa zakašnjenjem. Ovo se dešava kada turbina ne može dovoljno brzo da obezbedi potreban pritisak vazduha za motor.
Iako u početku deluje kao bezazlena smetnja, ako se ne sanira na vreme, turbo rupa može dovesti do potpunog gubitka ubrzanja. Brza dijagnostika i intervencija u turbo servisu ključni su za sprečavanje potpunog kvara.
Profimedia
Zvukovi iz motora - važno je osluškivati
Svaki nepoznat zvuk iz motornog prostora zahteva pažnju. Kada turbina počne da proizvodi zviždanje, škripanje ili cvrčanje, to je jasan znak da neki od njenih delova više ne funkcioniše ispravno.
Ovakvi zvuci ukazuju na mehaničko habanje unutar turbokompresora. U tom trenutku, hitan servis je neophodan kako bi se sprečilo dodatno širenje oštećenja. Remont turbine u ovoj fazi može spasiti motor od skuplje i teže intervencije.
Profimedia
Dim iz auspuha - nijedna boja nije dobra
Dim iz auspuha bilo koje boje nije normalna pojava. Plavi dim ukazuje na sagorevanje ulja, crni na previše goriva u smeši, dok beli može biti znak problema sa rashladnim sistemom. U svim slučajevima, dim može biti simptom oštećenja turbine.
Turbina koja propušta ulje ili dozvoljava gorivu da dospe gde ne bi smelo, može izazvati štetne posledice po ceo motor. Ako primetite dim, ne čekajte – vozilo treba odmah odvesti na dijagnostiku.

Problem sa EGR ventilom - tiha pretnja za turbinu
EGR ventil ima zadatak da vrati deo izduvnih gasova nazad u motor, smanjujući temperaturu sagorevanja i emisiju štetnih gasova. Međutim, kako automobil stari, ovaj ventil se zaprlja čađi i prestaje da funkcioniše pravilno.
Simptomi zapušenog EGR ventila uključuju crni dim iz auspuha, trzaje pri vožnji i nemogućnost da se motor zavrti iznad 3000 obrtaja. Ukoliko se ne očisti ili zameni na vreme, dolazi do pregrejavanja, što dodatno opterećuje turbinu i druge komponente motora.
Profimedia
Reagujte na vreme - spasite turbinu i novčanik
Najveća greška koju vozači prave jeste odlaganje servisa turbine nakon što primete prve simptome. U tom trenutku, popravka može biti jednostavna i povoljna. Međutim, svako dalje odlaganje vodi ka skupljoj, kompleksnijoj i dugotrajnijoj intervenciji.
Redovno održavanje, kvalitetno ulje i gorivo, kao i pažljivo osluškivanje ponašanja automobila, ključ su za dug radni vek turbine.
BONUS VIDEO:
Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi
Komentari