aktuelno

Nepravilna upotreba kvačila skraćuje vek automobila: Dve najveće greške koje prave vozači

12.04.2025

17:29

0

Autor: Milica Lekić

Pametnom vožnjom, usvajanjem ispravnih tehnika i izbegavanjem loših navika mnogo činite za vaše vozilo

Nepravilna upotreba kvačila skraćuje vek automobila: Dve najveće greške koje prave vozači
Copyright Profimedia

Kvačilo je jedan od najvažnijih, ali i najosetljivijih delova automobila. Iako ga mnogi uzimaju zdravo za gotovo, njegovo pravilno korišćenje direktno utiče na trajnost vozila i troškove održavanja.

Mnogi vozači, iz neznanja ili loših navika, svakodnevno prave ozbiljne greške koje mogu značajno skratiti vek kvačila, pa čak i izazvati oštećenja na menjaču i drugim delovima sistema prenosa snage. U ekstremnim slučajevima, potpuno nov set kvačila može biti uništen u samo jednom lošem manevru.

Po trajnosti kvačila često se procenjuje i kvalitet samog vozača – dobar vozač može sačuvati kvačilo tokom celog veka automobila, dok loš vozač može izazvati njegovo prerano trošenje. U nastavku otkrivamo koje dve greške najčešće prave vozači i kako ih izbeći.

Kvačilo nije kočnica: Opasne navike pri manevrisanju

Jedna od najčešćih i najopasnijih grešaka koje vozači prave jeste kretanje napred iz rikverca pre nego što se vozilo potpuno zaustavi. Ova loša navika često se razvije zbog potrebe za brzim manevrisanjem, ali posledice po automobil mogu biti ozbiljne.

Kada vozač, umesto da zaustavi automobil kočnicom, krene napred iz rikverca, dolazi do naglog opterećenja lamele kvačila, sinhronih prstenova u menjaču i homokinetičkih zglobova.

Nepravilna upotreba kvačila skraćuje vek automobila: Dve najveće greške koje prave vozačiProfimedia
 

Snaga potrebna za zaustavljanje automobila i njegovo pokretanje u suprotnom smeru prenosi se kroz kvačilo, što dovodi do desetostruko većeg habanja nego pri normalnom kretanju.

Uvek potpuno zaustavite vozilo pomoću kočnice pre nego što promenite pravac kretanja. Tek kada je automobil potpuno mirovan, prebacite menjač iz rikverca u prvi stepen prenosa i lagano krenite unapred. Ovim postupkom čuvate ne samo kvačilo, već i ceo sistem prenosa snage.

Zadržavanje automobila na uzbrdici kvačilom je štetna praksa

Druga učestala greška je zadržavanje automobila na uzbrdici pomoću polu-pritisnutog kvačila i menjača u prvom stepenu. Mnogi vozači, naročito u gradskim uslovima vožnje gde često dolazi do kraćih zaustavljanja, koriste ovu metodu kako bi sprečili da im vozilo krene unazad. Iako deluje kao praktično rešenje, ova navika ubrzava trošenje lamele kvačila.

Dok motor radi, a automobil stoji na uzbrdici sa delimično otpustenim kvačilom, lamela se nalazi u stalnom trenju. Vremenom ovo dovodi do njenog pregrevanja, istrošenosti i konačnog kvara, što može rezultirati skupom zamenom celog seta kvačila.

Nepravilna upotreba kvačila skraćuje vek automobila: Dve najveće greške koje prave vozačiProfimedia
 

Ako ste zaustavljeni na uzbrdici na kratko, držite automobil pritisnutom nožnom kočnicom, uz potpuno pritisnutu pedalu kvačila i menjač u prvom stepenu.

Ako znate da ćete stajati duže, aktivirajte ručnu (parkirnu) kočnicu, ubacite menjač u ler i pustite kvačilo. Kada treba da krenete, jednostavno pritisnite kvačilo, ubacite u prvi stepen, otpustite ručnu kočnicu i nastavite vožnju.

BONUS VIDEO:

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike