aktuelno

Krik iz menjača: Kada poluge zaribaju, sinhroni se istroše, a brzine više ne postoje - ne smete da ignorišete kvar

16.04.2025

17:17

0

Autor: Milica Lekić

Ako zanemarite redovnu zamenu hipoidnog ulja i prve znake neispravnosti, rizikujete potpunu havariju

Krik iz menjača: Kada poluge zaribaju, sinhroni se istroše, a brzine više ne postoje - ne smete da ignorišete kvar
Copyright Profimedia

Ručni menjač je robustan, izdržljiv i stvoren za zahtevne uslove vožnje. Ipak, bez pravilnog održavanja i pažnje vozača, čak i najkvalitetniji sistemi prenosa mogu postati meta ozbiljnih kvarova.

Nedostatak ulja, habanje kvačila, pucanje korpe, pa čak i kvarovi unutar mehanizma za promenu brzina – sve su to scenariji koji počinju malim propustima, a završavaju ogromnim računima u servisu.

Nedostatak ulja 

Hipoidno ulje je ključna komponenta za pravilan rad sinhronih prstenova, zupčanika i ležajeva. Ako ga nema dovoljno, ne ostvaruje se hidrodinamički efekat neophodan za pravilno prebacivanje brzina, što ubrzava habanje svih unutrašnjih komponenti menjača.

Zbog toga se preporučuje redovna provera nivoa ulja pri svakom servisu i hitna reakcija u slučaju curenja – zamena zaptivki i dopuna ulja su obavezne.

Krik iz menjača: Kada poluge zaribaju, sinhroni se istroše, a brzine više ne postoje - ne smete da ignorišete kvarProfimedia
 

Kvačilo nije kočnica 

Nepravilno korišćenje kvačila dovodi do njegovog propadanja – agresivno startovanje, dugo držanje pedale na uzbrdici, vožnja unazad bez zaustavljanja i konstantno „šaltanje“ bez potrebe brzo oštećuju lamelu.

S vremenom, ovo dovodi i do oštećenja menjača, pa se kvarovi šire lančano kroz sistem prenosa.

Pucanje korpe 

Korpa kvačila trpi ogromne mehaničke i termalne napore. Ako je oštećena udarcem ili nepravilno montirana, lako može da pukne.

Uzrok može biti i zamor materijala. U oba slučaja, rešenje je zamena kompletnog seta kvačila: frikcione lamele, korpe i potisnog ležaja.

Krik iz menjača: Kada poluge zaribaju, sinhroni se istroše, a brzine više ne postoje - ne smete da ignorišete kvarProfimedia
 

Kvar u mehanizmu za promenu brzina 

Tvrdo ili neprecizno šaltanje često je rezultat habanja teflonskih i metalnih poluga i karika unutar mehanizma za promenu stepena prenosa.

U blažim slučajevima je moguće izvršiti prilagođavanje, ali ako je problem ozbiljniji – sledi zamena delova.

Unutrašnji kvar u menjaču

Kada se čuju škripanje, zujanje ili škrgutanje pri promeni brzina, velika je verovatnoća da su sinhroni, ležajevi ili vratila već oštećeni.

Krik iz menjača: Kada poluge zaribaju, sinhroni se istroše, a brzine više ne postoje - ne smete da ignorišete kvarProfimedia
 

Ako zupčanici ne mogu da se pomere ni kada je mehanizam za zaključavanje odvojen – problem je unutar menjača i zahteva složenu popravku.

BONUS VIDEO:

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike