aktuelno

Neke tečnosti nikako ne smete mešati: Samo jedna pogrešna odluka i vaš automobil ide pravo u servis

21.04.2025

17:17

0

Autor: A. M.

Jedan pogrešan potez na pumpi ili u garaži može vas koštati na stotine hiljada dinara

Neke tečnosti nikako ne smete mešati: Samo jedna pogrešna odluka i vaš automobil ide pravo u servis
Copyright Profimedia

Održavanje automobila ne podrazumeva samo redovnu zamenu ulja i punjenje rezervoara. I najmanja greška pri izboru ili mešanju tečnosti u vozilu može izazvati skupe kvarove, smanjiti bezbednost vožnje ili čak potpuno uništiti motor.

U nastavku otkrivamo najčešće zablude i greške koje vozači prave, kao i kako da ih izbegnete.

Greška broj jedan: sipanje pogrešnog goriva

Ukoliko u dizelski motor sipate benzin, rizikujete ozbiljna oštećenja. Benzin nema svojstva podmazivanja poput dizela, što može dovesti do kvara na klipovima, ventilima i sistemima za ubrizgavanje.

Još je opasnije što benzin u dizel motoru može izazvati prerano paljenje, usled visoke kompresije, što rezultira "lupanjem" i oštećenjem unutrašnjih delova.

Obrnuta greška - sipanje dizela u benzinski motor - teže se događa zbog dizajna pištolja za točenje, ali i tada može doći do problema u radu motora. U svakom slučaju, ako greškom sipate pogrešno gorivo, nemojte paliti motor, već odmah potražite pomoć stručnog servisa.

Neke tečnosti nikako ne smete mešati: Samo jedna pogrešna odluka i vaš automobil ide pravo u servisUnsplash
 

Antifriz: Boja nije sve

Na tržištu se nalaze antifrizi različitih boja - plavi, crveni, narandžasti, zeleni - ali boja ne garantuje kompatibilnost. Mešanje različitih tipova antifriza može izazvati hemijske reakcije koje smanjuju efikasnost hlađenja, dovode do penušanja, stvaranja kamenca i korozije.

  • Plavi antifriz (anorganski aditivi) ima kraći vek trajanja, pogodan je za starije motore.
  • Crveni antifriz (organski aditivi) traje duže, pruža bolju zaštitu za moderne motore.
  • Hibridni antifriz kombinuje najbolje osobine prethodna dva, ali se takođe ne sme mešati nasumično.

Ako niste sigurni koju vrstu imate, najbolje rešenje je potpuno isprati sistem hlađenja i nasuti odgovarajući antifriz.

Neke tečnosti nikako ne smete mešati: Samo jedna pogrešna odluka i vaš automobil ide pravo u servisProfimedia/ Printscreen/Youtube
 

Kad ponestane antifriza

U slučaju manjka antifriza zbog isparavanja ili curenja, možete privremeno dodati destilovanu vodu, ali nikako običnu vodu iz česme - ona sadrži minerale koji uzrokuju taloženje kamenca u sistemu.

Čak i destilovana voda razređuje antifriz i smanjuje njegovu efikasnost, pa bi zamena kompletnog rastvora trebalo da usledi što pre.

Ulje za kočnice: Mešavina koja može biti smrtonosna

U sistem kočnica nikako ne smeju da se mešaju tečnosti različitih svojstava. Na primer, DOT 3, 4 i 5.1 su na bazi glikola i mogu se mešati međusobno, ali nikada sa DOT 5 tečnošću koja je silikonska i potpuno nekompatibilna.

Mešanje može dovesti do smanjenja tačke ključanja i stvaranja mehurića u kočionom sistemu, što značajno umanjuje efikasnost kočenja.Umesto dolivanja, uvek se preporučuje potpuna zamena kočione tečnosti.

Neke tečnosti nikako ne smete mešati: Samo jedna pogrešna odluka i vaš automobil ide pravo u servisProfimedia
 

Motorno ulje: Ako baš morate da mešate…

Za razliku od drugih tečnosti, mešanje mineralnog i sintetičkog motornog ulja nije toliko štetno, ali ni poželjno. Najvažnije je obratiti pažnju na viskoznost i specifikacije, jer neprilagođeno ulje može uticati na performanse i potrošnju goriva.

  • Mineralna ulja - jeftinija, manja zaštita, češće zamene.
  • Polusintetička ulja - balans cene i zaštite, dobra opcija za većinu automobila.
  • Sintetička ulja - skuplja, ali pružaju najbolju zaštitu i optimalan rad u svim uslovima.
Neke tečnosti nikako ne smete mešati: Samo jedna pogrešna odluka i vaš automobil ide pravo u servisPixabay
 

Akumulator: Samo destilovana voda

U akumulatorima koji zahtevaju održavanje, dolivanje se vrši isključivo destilovanom vodom. Obična voda može izazvati taloženje i koroziju, smanjujući kapacitet i životni vek akumulatora. Nikada ne prepunjavajte ćelije - nivo mora biti u skladu sa oznakama proizvođača.

LED sijalice i stara vozila: više štete nego koristi

Zamena halogenih sijalica LED varijantama u starijim automobilima često izaziva probleme. Bez odgovarajuće homologacije i pravilnog pozicioniranja, snop svetlosti može zaslepljivati druge vozače, a često se pojavljuje i greška na instrument tabli. Većina LED sijalica koje se kupuju "na brzinu" nisu legalne za korišćenje bez atesta, piše HAK Revija.

BONUS VIDEO:

Instalirajte našu iOS ili android aplikaciju – 24sedam Vest koja vredi

Možda vas zanima

Najčitanije Vesti

Ostale vesti iz rubrike